Vlaamse kleuterleidster in Nederland

Terwijl ik wat aan het surfen was, vond ik dit interessant artikel over de verschillen in onderwijs (en mentaliteit) tussen Nederland en België: http://www.kleuterdigitaal.be/docs/vlaamse%20kleuterleidsters.pdf

4 gedachten over “Vlaamse kleuterleidster in Nederland

  1. Dag Isabelle,

    Ik ben net afgestudeerd als kleuterleidster in belgie( regio turnhout) en ik heb wel interesse om over de grens te gaan werken.
    Waar moet ik zoal solliciteren om in Nederland aan de slag te kunnen?
    Ken jij de voor- en nadelen van werken over de grens?

    Alvast bedankt
    Sanne

    • Hallo Sanne,

      ik werk zelf niet in Nederland, maar ik vind het Nederlandse onderwijs nog altijd beter. Als je ziet wat die allemaal doen, ècht bewonderenswaardig. Er is, denk ik, ook meer ondersteuning van de overheid dan in belgië.
      Wat misschien wat anders is, is het feit (zoals in het artikel staat), dat kinderen in Nederland veel mondiger zijn en veel meer durven zeggen. Ik denk dat dat voor ons wel aanpassen is. Ook, maar dat heb je ook als je in België naar een andere provincie gaat, woorden die iets anders betekenen hier dan in Nederland.
      Waar je precies moet solliciteren staat niet echt in dat artikel. Ik denk dat je gewoon adressen van Nederlands scholen moet opzoeken en sollicitatiebrieven of -emails sturen. Of desnoods eens telefoneren. Ik denk wel dat ze je ook gaan helpen qua formaliteiten en zo. Uit het artikel haal ik hierover dit:
      – je moet een sofi-nummer aanvragen
      – je moet een particuliere ziektekostenverzekering aangaan
      – het diploma moet goedgekeurd worden (kopietje opsturen naar Groningen)

      Veel succes in ieder geval en laat me iets weten want het interesseert me wel héél erg.

      Groetjes, Isabelle

    • Beste Sanne

      Ik ben net in dezelfde situatie als u.
      In tegenstelling met u ben ik nu net afgestudeerd.

      Ik vroeg mij nog enkele zaken af omtrent het aan de slag gaan in Nederland. Misschien zou u me wel kunnen helpen.

      Gelieve mij een berichtje terug te sturen.
      Alvast heel erg bedankt.

      Vriendelijke groeten
      Elien

  2. hallo,

    Ik ben in 1996 afgestudeerd in België en heb altijd als juf gewerkt in verschillende basisscholen tot juni 2007.
    In juli 2007 ben ik gaan samenwonen in Nederland bij mijn vriend en ben toch wat bedrogen uitgekomen qua werk vinden als juf.
    Ik heb ondanks zoveel positieve reacties toch geen onderwijsbevoegdheid gekregen gewoon omdat ik kleuterleidster diploma heb en geen lagere school diploma. Hier in Nederland bestaat de opleiding kleuterleidster al lang niet meer en kan je de opleiding volgen aan de PAbo van groepsleerkracht. Die opleiding duurt 4 jaar en is in feite de opleiding onderwijzeres en kleuterleidster in één. vraag eerst alles heel grondig na vooralleer je gaat solliciteren of verhuizen zodat je niet tegen dezelfde muur botst dan ik in mijn geval. Jullie zijn recent afgestudeerd dus jullie zullen sneller vrijstelling van studie krijgen dan ik, in 1996 was die opleiding nog niet op Europees vlak gelijkgesteld of erkent. de opleiding gaan volgen om groepsleerkracht te worden is bovendien niet goedkoop.

    Alvast heel veel succes, als je het echt graag wil dan lukt het jullie wel!

    groetjes Lena

Geef een reactie

