Canon projectdag Tielt – 26 febr 2008

Eerst en vooral wil ik aan de organisatoren een dikke pluim geven voor de aangename en leerrijke dag. Proficiat!

We werden ’s morgens vriendelijk onthaald in de Europahal te Tielt waar we een infomap, een badge en 3 bonnetjes voor het verwenwinkeltje “la vie en rose” kregen. Het winkeltje had veel bekijks en was dan ook wel een aangename verrassing. Je kon er geluksbrengertjes en collegiale attenties verkrijgen in ruil voor de bonnetjes. Héél leuk! Twee meisjes brachten de sfeer er gauw in.
Ondertussen konden we genieten van een kopje koffie of een glaasje fruitsap met een koffiekoek. Na de gezamenlijke start (met een voorstelling van een project van de Levensboom uit Marke) konden we aan de eerste workshops beginnen.

Ik startte met het taalinitiatieproject “Vreemde talen bij kleuters”. Mevr. Martine Coppens (directrice) en mevr. Peggy Wellekens (juf 3e kk) uit de Louis Paul Boonschool uit Erembodegem gaven een aangename en duidelijke uitleg over hun taalproject. Ze traden toe tot het Comeniusproject, waar 5 landen lid van zijn: http://www.scuola126.it/BELL/indexbell.htm. Hun doel is vooral het uitwisselen van lesmaterialen in verband met taalinitiatie. De school kreeg ook een volledig schooljaar een Turkse taalassistente ter beschikking. Zo konden ze samen het project opstarten. Er werd gewerkt aan taallessen, lesmaterialen,… In de L.P.B.school start men vanaf de eerste kleuterklas met initiatie Frans en Engels, in het vijfde leerjaar komt daar nog eens een halfuurtje Spaans bij.

De doelstellingen die ze vooropstellen:
– kleuters op een speelse manier in contact brengen met een ‘andere’ taal
– kinderen die de Nederlandse taal niet (goed) beheersen een gevoel van herkenning geven door eens iets in hun taal aan bod te laten komen.
Klaspraktijk:
– iedere week een half uur Frans en een half uur Engels
– speels aanbrengen:
        – via taalmethode “Pistache”: http://www.educatief.diekeure.be/pistache
        – liedjes en versjes (soms zelfgemaakte liedjes en versjes) 
        – cdroms: “Putt putt”, “speurtocht in heksenstad”,…die kan je sowieso al in
        het Engels en Frans laten afspelen
                          
“Mia Muis en het complot van Mataharat” (Frans en Engels)
                          “Robbie Konijn – Engels voor kids”
                          “De arc van Noach” (Frans)
– veel herhalen
– zoveel mogelijk binnen het thema werken (wat niet zo evident is en in het begin veel opzoekingswerk vergt)

Interessante websites:
Frans:
http://jt44.free.fr/
http://themamaternelle.free.fr/themes%20et%20projets.html
http://enfants.x2000.org/chansons/ (liedjessite)
Engels:
http://www.starfall.com/
http://www.genkienglish.net/
http://www.nurseryrhymes4u.com/ (liedjessite)
Andere:
– http://www.vanin.be/cms_master/ohlala/
http://www.bslpboon.be/index.htm
http://www.nt2.be/doc=206&nav=1,1,5: hier kan je een héél interessante brochure gratis digitaal aanvragen, hierin staan enkele leuke activiteiten voor kleuters uitgewerkt.
http://www.hocus-lotus.edu/english/index.html

Anderstalige prentenboeken:
Frans:
– ” Petites Comptines pour tous les jours” – J.Brisseau , 1995, editions Nathan

– “La chenille qui fait des trous” – Eric Carle, 2004, editions Mijade
– ” Les trois petits cochons” – J.Jacobs & E.Puybaret, 2004, editions Magnard
– “Elmer” – D. McKee, 1989, editions Kaleidoscope
Elmer
– “Arc en Ciel. Le plus beau poisson des océans” – M. Pfister, 1992, editions Nord-Sud
Arc-en-ciel, le plus beau poisson des océans
– “Petit-Bleu et petit-jaune” – L.Lionni, 2000, L’école des loisirs
Petit-Bleu et Petit-Jaune
– “De la petite taupe qui voilait savoir qui lui avait fait sur la tête”- W. Holzwart, 1999, editions Milan

 Engels:
– “Quentin Blake’s nursery rhyme book” – Q.Blake, 1983, Jonathan Cape Ltd London
 

– “Prince Cinders” – B.Cole, 1987, Hamish Hamilton
– “My mr.Men: Topsy Turvy”, R.Hargreaves, 1991, Price Stern Sloan L.A.
(ook “little miss chatterbox”, “little miss splendid”, “little miss giggles”, “mr.bump”,
“mr.cool”, “mr.happy”,…)
– “Brown Bear, Brown Bear, what do you see?”, E.Carle, 1983, Hamish Hamilton London

–> als je rond een thema werkt, kan het eens leuk zijn om het prentenboek dat je vertelt ook eens te zoeken in het Frans (of Engels). Je vindt ze in grote openbare bibliotheken, zoals Gent, Brussel, Leuven,…, in de Fnac in Brussel, boekenwinkels in Wallonië en Frankrijk en natuurlijk ook via internet te bestellen.

Daarna volgde ik de lezing “De genietbare school” met als spreker Marc van Gils, co-auteur van het gelijknamige boek.
http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044114317
Het was een interactieve lezing waarin we zelf aan het werk gingen door in groep vragen te beantwoorden en dan te bespreken. Aan de hand van voorwerpen gaf Marc van Gils aan wat belangrijk is om het leven op school aangenaam te maken.
Eén van de mooiste dingen die ik onthouden heb: zoeken naar de parel in elk kind.Na deze lezing werden we getrakteerd op soep met belegde broodjes en als dessert een chocolademousse. Heerlijk! Ondertussen konden we genieten van sfeerbeelden die de ‘vliegende reporter’ gemaakt had en van ballonnikatuur. (http://www.xlp.be/ – animatie-acts – ballonikatuur) Een man liep rond in de zaal en maakte karikaturen uit ballonnen van mensen. Prachtig!! (foto’s zijn te zien op de voorgenoemde website)
Als laatste ging ik luisteren naar Nady de Maesschalk die hun project “Kunstig uitweiden” voorstelde.
In de school “De weide” (http://www.deweide.be/) uit Erpe hebben ze vorig schooljaar de kunst uitgebreid aan bod laten komen.  Het doel was komen tot een eigen tentoonstelling. De lagere afdeling werkte vooral rond “kunst in de straat” en de kleuterafdeling kwam tot de kortfilm “Karel, het kunstkonijn”.
In de kleuterafdeling werkten ze rond verschillende kunstenaars:
– Degas
– Mondriaan
– Van Gogh
– Magritte
– Warhol (zwart-wit foto’s van de kinderen laten beschilderen met ecoline)
– Gaudi (klei met mozaïekjes erin)
– Goldsworthy (vergankelijke kunst – steentjes en takjes in zandbak, niet vergeten foto’s te maken!)Ze gingen ook op uitstap:
– SMAK: met begeleiding
          – Varda
          – Panamarenko (libelle uit papier-maché, omgekeerde paddestoel,…)
– Kunsthumaniora Gent: hier konden ze een kijkje nemen èn zelf aan de slag gaan
          – kleiwerkjes
          – kalligrafie
Gevolgde workshops:
– schilderen met palet
– Arti (uit Leuven): muziek, dans en drama

Uiteindelijk werkten ze toe naar de climax: de film “Karel, het kunstkonijn”. Héél mooi! De ouders werden uitgenodigd en de kleuters verschenen op de première als èchte acteurs, the walk of fame.

Na de laatste workshop leverden we onze badge terug in en kregen we een boek waarin alle projecten vermeld staan met uitleg, foto’s,…

 Een geslaagde dag!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s