Bijscholing “Dag van de zorgverbreding”

Woensdagnamiddag ging ik naar de bijscholing “Dag van de zorgverbreding”.
Ik had me voor enkele werkwinkels ingeschreven en kreeg de werkwinkel 11 “Anderstaligen vervolgd? Of beter opgevolgd!” en werkwinkel 6 “Hoe pak je de taalontwikkeling bij anderstaligen en taalarme kleuters aan?”

De eerste werkwinkel werd gegeven door Gino Lefebvre, directeur van het Sint-Jozefinstituut te Kortrijk. In zijn school zijn er veel anderstaligen en daarom werken ze heel erg aan goede kindvolgsystemen. Heel interessant is dat hun kindvolgsysteem al begint vanaf de peuterklas. In het kvs komen duidelijk de ontwikkelingsaspecten naar voor en voor de peuters is het kvs opgedeeld per half jaar: aan 2,6j, 3 j en aan 3,6j. Ze hebben zich onder andere gebaseerd op het boekje 
“Als spreken niet vanzelfsprekend is” uitgegeven door het SIG.

Voor de tweede kleuterklas werkt men vooral met (een licht aangepaste versie van )KOBI-TV van het NT2. Hier vind je meer informatie omtrent KOBI-TV en kan je zelfs ook het achtergrondenboek en het instructieboek downloaden:
http://www.nt2.be/nav=0,1,2,1.

De derde kleuterklas wordt getest aan de hand van de TALK of taalvaardigheidstoets van het NT2. Ook deze kan je weer volledig downloaden op de website http://www.nt2.be/nav=0,1,2,2.
In het derde trimester wordt nog eens getest met de TAL of taalvaardigheidstoets:
http://www.nt2.be/nav=0,1,2,0. Hierbij helpen de zorgleerkrachten. Deze test wordt normaal bij aanvang van het eerste leerjaar afgenomen, maar is nog een extra test om te zien of de kleuters eind derde kleuterklas al voldoende taal onder de knie hebben.

Voor de rest gaf dhr. Gino Lefebvre aan welke testen er in de lagere school werden genomen en hoe ze dit aanpakten. Een heel interessante uiteenzetting, waar we ook veel documentatie kregen.

De tweede werkwinkel werd gegeven door Hilde Gekiere en Lies Plasman. 
Hilde Gekiere was jarenlang onderwijzeres. Ze heeft ervaring als zorgcoördinator en werkt momenteel als mentor en als nascholer zorg bij het Eekhoutcentrum.
Lies Plasman is kleuterleidster in een één-klassige kleuterklas met anderstaligen en kinderen met een arme taalontwikkeling.

Eerst kregen we een theoretische uiteenzetting van mevr. Gekiere waarna mevr. Plasman haar klaservaringen met ons deelde.
Enkele ideeën:
– bij elk thema een lijstje maken met woorden waarvan je wil dat jouw kleuters ze onder de knie hebben na het thema
– methode “Ik en co”
– praatplaten Averbode
– heterogene groepjes vormen
– veel zingen

Wie hierop nog aanvullingen heeft, mag me die gerust mailen of een reactie plaatsen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s